Monday 25 July 2011

Senang hati dan Bersemangat


Assalamulaikum dan selamat sejahtera....

Senang hati bermaksud bahagia (hidupnya)
Bersemangat bermaksud bersemangat ada semangatnya (roh yang menjiwainya dan lain-lain), mempunyai semangat...
berkemahuan (untuk melakukan sesuatu), bernafsu, bergiat

apabila keadaan ini ada pada diri kita,  sudah tentu setiap perkara yang kita buat pasti sempurna dan hasilnya lebih baik.

untuk mendapatkan rasa senang hati dan semangat yang sentiasa ada pada diri kita ini bukan mudah kerana untuk senang mestilah bersusah-susah dahulu dan perasaan risau itu sentiasa ada menyelubungi diri kita disebabkan kerja atau urusan yang kita laksanakan tidak selasai lagi.

saya ambil pengalaman diri saya sendiri misalnya;

permulaan menerima tugas atau kerja yang diamanahkan diri ini berasa yakin dan perasaan yang bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan tugas tersebut,,,,tetapi apabila kerja yang kita buat itu pada peringkat pertengahan pastinya pelbagai masalah atau kekanggan yang melanda pada kita untuk menyelesaikannya.. perasaan semangat itu semakin hari semakin luntur dan putus asa untuk menghabiskan tugasan tersebut.

hati ini semakin tidak tenang dan tidak selesa selagi tugas tersebut tidak dapat diselasaikan lagi,,,,,hendak datang kerja pun TAK  BEST, muka pun moody je,,,,,,tetapi selepas saja tugas itu dapat selesai dengan jayanya,,,,hmmmmm muka tu ceria  tak sangka haha,,,seronok ja untuk datang kerja dan bersemangat untuk menerima tugasan yang seterusnya,,,,fuhhhh,,,,,dan selepas tu,,,ulang lah semula perkara yang sama seperti di atas,,,,

kesimpulan nya perasaan senang hati dan bersemangat tidak sentiasa mekar dalam jiwa kita kerana setiap kita ini mesti ada masalah yang menimpa dan harus kita tempuhi,,,,ingat itu,,,,

sekian terima kasih,,,

2 comments:

  1. salam..azman...napa fb ang tak leh tgkkk

    ReplyDelete
  2. fb ok,,,tp aku tak boleh bukak melalui laptop aku,,,,tah la,,,

    ReplyDelete