Saturday 22 June 2013

KERAS TAPI RAPUH

Assalamulaikum salam sejahtera salam 1 malaysia salam Amanjaya...

Download jerrr


Keropok dilihat keras namun rapuh bila di makan dan di kerat... Dianggap enak dan menyelerakan bila dimakan namun sebaliknya bila dijuri rasanya. Itulah keadaan hati sebenarnya. Siapa sangka harapan tinggal harapan yang menjadi rancangan hidup namun kita bukan berkuasa dalam menentukan rancangan itu.

Sudah berkali rasanya tertimpa namun sifat kedegilan tu ada juga di dalam diri tapi ingin menunjukkan rasa usaha yang bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya..mana la tahu dapat kan dengan berbekalkan niat yang baik dan kesabaran yang tinggi serta kejujuran yang ikhlas. Dengan ketentuan ini dapat disimpulkan bahawa itu adalah ujian ALLAH yang nyata dan mengajar untuk bersabar dengan lebih lagi...dan mungkin ada hikmah yang tidak diketahui.

Tersimpan kenangan yang mengusik jiwa pelbagai warna dan rasa merasuk diri dengan kegembiraan yang tersangat bahagia ketika itu. Kemana pergi 'happy-happy' sahaja tapi malu-malu sambil bergurau senda. Pernah ajukan namun kurang mengena mungkin ada kesilapan yang tak semena dan membuat dirinya tak selesa. Pengajaran yang harus diterima dan diperbaiki dari masa ke semasa.

Hari bersilih ganti bulan berpusing ikut urutan...tergaman seketika luluh rasanya mata sebagai perisik hati, sungguh kecewa merajuk tak sangka hati berpaling mengalir pantas darah yang ada. Seolah-olah menagis kehilangan jiwa yang berharga. Bukti perisik belum percaya terus hati bertanya kepada dirinya dan sekenalanya lebih ampuh dan teguh menyokong si perisik. Namun bersikap berhemah dan terima ketentuan yang ada dan bersyukur.

Tahun bersilih angka..bersama semula mencipta kebahagian semula seperti ulang cerita.Kini lebih berhati-hati menawam secara lembut dan tidak menerjah. Kunci adalah semangat dan bersabar...ajukan semula namun .............(kosong)................... sabar dan sabar sehingga ALLAh mengutus kenalan datang seperti tak diundang ... tak lama berseloroh rupanya ada utusan yang ALLAh utuskan untuk disampaikan kepada hati yang rapuh ini. Kesimpulannya hati ini kecewa lagi dan lagi dan lagi...hatinya dah BERPUNYA.....


Apa-apa pun itu cerita lepas dan pandang kehadapan............

Sekian.. 

No comments:

Post a Comment